مرجع معرفی شهرستان  توریستی چالوس

مرجع معرفی شهرستان توریستی چالوس

معرفی جاذبه های دیدنی تاریخی شهر های چالوس ، نوشهر ، کلاردشت ، کجور ، مرزن آباد ، نمک آبرود ، کلارآباد ، متل قو ، رامسر
مرجع معرفی شهرستان  توریستی چالوس

مرجع معرفی شهرستان توریستی چالوس

معرفی جاذبه های دیدنی تاریخی شهر های چالوس ، نوشهر ، کلاردشت ، کجور ، مرزن آباد ، نمک آبرود ، کلارآباد ، متل قو ، رامسر

طرح خط ویژه تاکسی و خودروهای امدادرسان در چالوس

خبرگزاری فارس: بایدها و نبایدهای اجرای طرح خط ویژه تاکسی و خودروهای امدادرسان در چالوس+تصاویر


بایدها و نبایدهای اجرای طرح خط ویژه تاکسی و خودروهای امدادرسان در چالوس

طرح خط ویژه تاکسی و خودروهای امدادرسان که برای نخستین‌بار در شهرستان چالوس اجرا شد، موافقان و مخالفانی را با خود به‌همراه دارد

روند رو به‌رشد شهرنشینی در جهان به‌ویژه در دهه‌های اخیر، منجر به ظهور کلان‌شهرهایی شد که با توجه به مشترکات موجود بین آنها، زاویه‌های جدیدی از معضلات شهرسازی را گشود.

این دگرگونی‌ها ضرورت ایجاد طرح‌های زیربنایی در زمینه‌های بهبود وضعیت ترافیک، کاهش تصادفات و رفع آلودگی هوا را بیش از پیش نمایان می‌کند.

ابعاد گسترده و پیچیده این معضلات سبب شده تا پرداختن به این زمینه در زمره سیاست‌های اولیه و بنیادین برنامه‌های شهری قرار گیرد.

امروزه،‌ مشکل ترافیک در بسیاری از شهرهای کشور از جمله شهرستان چالوس، مشکلی فراگیر شده و بدیهی است بروز تراکم‌های ترافیکی سنگین کاهش سطح رفاه و آسایش شهروندان را نیز با خود به‌همراه دارد.

با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی و یا تابستانی، در بسیاری از شهرهای شمالی از جمله شهرستان چالوس و در نتیجه هجوم مسافران، می‌توان اظهار کرد که تقریباً روند سیر ترافیک و سفرهای درون‌شهری به‌طور کامل مختل می‌شود.

این در حالی است که به‎دلیل مشکلات اقتصادی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، قابلیت و توان اصلاح زیرساخت‌های حمل و نقل درون‌شهری از اولویت‌های مدیران شهری دور شد.

هزینه چند ده‌میلیونی نصب و راه‌اندازی یک چهارراه مجهز به چراغ راهنمایی، جانمایی تابلوهای راهنمای شهری با قیمت صدها هزار تومان و نظایر آن بیان‌گر این واقعیت است که در شرایط فعلی دور از انتظار است که بتوان یک برنامه سریع ترافیک درخور شهر را داشت.

ناگزیر باید به‌راه‌کارهای مدیریت ترافیک وضع موجود روی آورد که یکی از این طرح‌ها اجرای طرح خط ویژه تاکسی و ماشین‌های امداد و نجات در شهرستان چالوس است.

بدون شک اجرای هر طرحی آن‌ هم برای نخستین‌بار در هر منطقه‌ای مزایا و معایبی داشته و همراه خود موافقان و مخالفانی نیز دارد.

با توجه به اینکه طرح ویژه تردد تاکسی و خودروهای امدادی برای نخستین‌بار در شهرستان چالوس اجرایی شد، با چند نفر از شهروندان درخصوص این طرح به گفت‌‌وگو نشستیم.

  


* ضرورت ادامه طرح برای کاهش بار ترافیکی در گل‌سرخی

اکبر علی‌پور راننده‌ تاکسی خط چالوس به‌هچیرود درباره اجرای طرح خط ویژه تردد در خیابان امام خمینی (ره) گفت: با توجه به‌معضل عمومی ترافیک که در ایام پیک تعطیلات و با حضور گردشگران و مسافران به‌عنوان یک دغدغه اصلی برای مردم منطقه مطرح است و اجرای این طرح مناسب باید از سال‌ها قبل در دستور کار قرار می‌گرفت.

وی خواستار ادامه این طرح تا انتهای خیابان دوستگر شد و خاطر‌نشان کرد: به‌دلیل اینکه طول این طرح کوتاه است و با آزادسازی در انتهای طرح که به سر خیابان گل‌سرخی ختم و مجدداً سبب ازدحام خودروها و ایجاد ترافیک شدید می‌شود، بنابراین باید این طرح ادامه پیدا کند تا این مشکل برطرف شود.


* لزوم تعریض و توسعه خیابان امام خمینی (ره)

حمید‌رضا عابدینی از دیگر تاکسی‌داران این منطقه با اشاره به اینکه طرح خط ویژه برای نخستین‌بار در شهرستان چالوس اجرا شد، گفت: اگرچه این طرح تا حدودی از حجم ترافیک این معبر کاسته است، اما در صورت عدم ادامه بر روی خیابان گل‌سرخی با توجه به اینکه خیابان تقریباً چهارطرفه می‌شود، مشکلاتی را با خود به‌همراه دارد.

وی با تأکید بر لزوم تعریض و توسعه خیابان، بیان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از صنوف شهر در محدوده اجرای این طرح هستند، بنابراین برای تخلیه اجناس مغازه‌های خود مجبور هستند از ماشین‌های بزرگ در این محدوده استفاده کنند که این موضوع نیز مشکلاتی را برای تاکسی‌رانان به‌بار می‌آورد.



* اتخاذ تدابیر لازم برای تکمیل طرح و جلب رضایت شهروندان

رئیس پلیس راهور چالوس با اشاره به اینکه اعضای شورای ترافیک، شورای تأمین، شورای اسلامی شهر و شهرداری چالوس به‌مدت هشت‌ماه روی این طرح کار کردند، اظهار کرد: فاز نخست این‌ طرح که از ابتدای خیابان رادیو‌دریا آغاز شد و تا خیابان گل‌سرخی یعنی مقابل بیمارستان آیت‌الله طالقانی امتداد یافت، سبب شد تا خودروهای امدادی و آمبولانس‌ها فاصله 25 دقیقه‌ای که در زمان پیک ترافیک طی می‌کردند را در مدت 45 ثانیه بپیمایند.

حسین هدایتی اقبال مردم به استفاده از خودروهای عمومی را از مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح در شهرستان چالوس برشمرد و افزود: علاوه بر تردد خودروهای امدادی، مردم نیز با احتساب صرفه‌جویی در وقت به استفاده از تاکسی روی می‌آورند و خطرات ناشی از تردد با ماشین‌های شخصی به حداقل می‌رسد.

وی مدیریت استفاده از سوخت را به‌دلیل عدم توقف در ترافیک از دیگر مزایای اجرای این طرح خواند و ادامه داد: در راستای اجرای این طرح دیگر رانندگان خودروها مجبور نیستند برای فرار از ترافیک از معابر فرعی و به‌اصطلاح میان‌بر خیابان چالوس‌محله و گل‌سرخی عبور کنند و علاوه بر خطرات ناشی از تصادف و ترافیک اهالی منطقه نیز از سر و صدای ناشی از تردد این خودروها در امان می‌مانند.




* راه‌اندازی پارکینگ در نقاطی از محدوده اجرای طرح

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی چالوس از راه‌‌اندازی پارکینگ در نقاطی از اطراف این طرح خبر داد و اظهار کرد: یکی از این پارکینگ‌ها در کوچه مجاور بانک سپه چالوس راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه طرح تردد خودروهای تاکسی و امدادی از سوی بسیاری از بازاریان منطقه استقبال شد، خاطر‌نشان کرد: اصناف منطقه درصدد هستند تا ملکی را که دارای سه هزار مترمربع زمین مشاع است، خریداری کرده و با کمک شهرداری آن‌را برای استفاده جهت پارکینگ مهیا کنند.

هدایتی سرپوشیده کردن جوی‌ها و کانال‌های آب کنار طرح ویژه را از دیگر کارهای باقی‌مانده این طرح خواند و افزود: در صورت تأمین بودجه از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر چالوس درنظر داریم تا این کانال‌ها را سرپوشیده کرده و مشکل مربوط به پیچ تند مقابل کلانتری 11 نیز که به‌نوعی دید مسافران و رانندگان را کم می‌کند نیز برطرف کنیم.


وی با اعلام اینکه 90 درصد از شهروندان از اجرای این طرح راضی هستند، تصریح کرد: برای مغازه‌داران حاشیه طرح که در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای خود مشکل دارند نیز تدابیری اندیشیده شد و قرار است تا ساعاتی از شبانه‌روز مانند قبل از هفت صبح، ساعت 12:30 الی 16 بعد از ظهر 20 شب به بعد را برای این امر اختصاص دهیم تا اصناف منطقه در این مورد نیز مشکلی نداشته باشند.

هدایتی در پایان با بیان اینکه در طول روز نیز مغازه‌داران می‌توانند به‌شرط عدم مزاحمت برای خودروهای ویژه‌ای که از این طرح عبور می‌کنند نیز در جابه‌جایی و تخلیه بارهای خود اقدام کنند، گفت: قطعاً نجات جان چندین نفر در سال بسیار مهم‌تر از این مسائل ساده و پیش پا افتاده است.




* تکمیل فازهای دیگر خط ویژه در چالوس

فرماندار چالوس نیز با بیان اینکه طرح خط ویژه تاکسی و خودروهای امداد و نجات برای نخستین‌بار در شهرستان چالوس اجرایی شد، گفت: این طرح ویژه برای تسهیل در تردد تاکسی، خودروهای امدادی نظیر آمبولانس و هلال‌احمر و پلیس پیش‌بینی و عملیات اجرایی فاز اول آن آغاز شد.

محمد‌ناصر زندی با اشاره به اینکه در فاز نخست این پروژه از ابتدای خیابان رادیودریا مقابل پاساژ سیزن‌سنتر آغاز و تا ابتدای خیابان گل‌سرخی اجرا شد، تصریح کرد: فاز دوم این طرح نیز به‌زودی از مقابل خیابان گل‌سرخی تا ابتدای بلوار امام رضا (ع) اجرایی می‌شود، ضمن اینکه درنظر داریم این طرح را در دیگر مسیرهای پرتردد شهر مانند خیابان مقابل اداره پست تا شهرداری چالوس به اجرا در آوریم.

 


* کاهش انحراف خودروها به خیابان‌های فرعی شهر

وی تصریح کرد: ترافیک مرکز شهر موجب شده تا تاکسی‌ها و خودروهای امدادرسان عمدتاً با استفاده از راه‌های فرعی به‌سمت مقصد حرکت کنند، در همین راستا به‌منظور تسهیل در تردد این خودروها در جلسات شورای ترافیک و شورای تامین و با مشورت اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری به این نتیجه رسیدیم که با اجرای خط ویژه می‌توان تا حدود زیادی این مشکل را برطرف نمود تا این خودروها از مسیر اصلی خود منحرف نشده و نسبت به انجام وظایف خود دچار دغدغه و گرفتار ترافیک نشوند.

فرماندار چالوس در پایان یکی از اهداف اجرای این طرح را روی آوردن مردم به خودروهای عمومی، خدمت‌رسانی بهتر، کاهش بار ترافیک و جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان برشمرد و گفت: از آنجا که ترافیک مشکل اصلی شهر چالوس محسوب می‌شود، باید با برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی در ابعاد مختلف نسبت به‌ کاهش آن اقدام کرد.


* لزوم فرهنگ‌سازی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی

به گزارش فارس، با این دیدگاه و با توجه به مزایای خطوط ویژه از جمله هزینه کم و تردد سریع، کاهش زمان و هزینه مسافران، کمک به کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط‌زیست و ... ارائه شاخص‌های امکان‌پذیری خطوط ویژه در شهرهای پرترافیک و معابر دارای عرض کم، بررسی اصول و ضوابط اجرای خطوط ویژه، توجه به طراحی صحیح خطوط ویژه به منظور افزایش کارایی سیستم امری اجتناب‌ناپذیر است.

کاهش زمان سفر، افزایش تعداد مسافران، کاهش آلودگی هوا به سبب کاهش در تعداد خودروهای عبوری از معبر، افزایش سرعت وسایل نقلیه اعم از تاکسی، آمبولانس، خودروهای آتش‌نشانی همگی سبب دیدگاه مثبت مسافران نسبت به خطوط ویژه وسایل نقلیه عمومی است.


* سامان‌دهی ایستگاه‌های خطوط ویژه

یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد ترافیک از معضلات اساسی کل کشور در ایجاد مشکلات ترافیکی است، موضوع استفاده مردم از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین به‌جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.

شهروندان می‌بایست فرهنگ زندگی در شهرها را بیاموزند و به قوانین زندگی آشنایی یابند که علاوه بر فرهنگ‌سازی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی، می‌بایست امکانات سخت‌افزاری و زیرساخت‌ها برای تأمین آسایش مردم در بهره بردن از امتیازات استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی فراهم شود.

با توجه به اینکه یکی از راه‌کارها، ایجاد خطوط تاکسی است، بنابراین ضرورت دارد تا ایستگاه‌های مربوط به این خطوط سامان‌دهی شده و آموزش‌های لازم درباره استفاده از تاکسی برای شهروندان و همچنین وظایف تاکسی‌رانان در قبال شهروندان ارائه شود


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد