مرجع معرفی شهرستان  توریستی چالوس

مرجع معرفی شهرستان توریستی چالوس

معرفی جاذبه های دیدنی تاریخی شهر های چالوس ، نوشهر ، کلاردشت ، کجور ، مرزن آباد ، نمک آبرود ، کلارآباد ، متل قو ، رامسر
مرجع معرفی شهرستان  توریستی چالوس

مرجع معرفی شهرستان توریستی چالوس

معرفی جاذبه های دیدنی تاریخی شهر های چالوس ، نوشهر ، کلاردشت ، کجور ، مرزن آباد ، نمک آبرود ، کلارآباد ، متل قو ، رامسر

کلپوره گیاهی با خواص درمانی گوناگون دیاب

کلپوره گیاهی با خواص درمانی گوناگون، درمان دیابت، درمان فشار خون، درمان نازایی، عفونت دستگاه تناسلی، عفونت دستگاه گوارش ، دل درد ، سرماخوردگی ، ریزش مو ، زیبایی پوست و..

آشنایی با کلپوره:

سر شاخه‌ های گلدار گیاه کلپوره با نام علمی Teucrium polium از خانوادۀ Labiatae که حاوی عصاره و اسانس فرار که بیشترین مواد این اسانس ژرماکرن B، D، بتا کاریوفیلن، همولن و کاریوفیلن اکساید می‌باشد.

نام علمی: Teucrium polium

Syn: T. Integerrimum steud, T. Purpureum link

فارسی: کلپوره همدانی، مریم نخودی همدانی

عربی: مسک الجن، حشیشه الریح

انگلیسی: Poleigamander

فرانسه: Germandree pouliot

ریخت شناسی: گیاهی است علفی، پایا، پرشاخه به ارتفاع ۱۰ تا ۳۵ سانتیمتر و دارای ظاهر سفید پنبه‌ای که معمولاً در نواحی بایر، سواحل سنگلاخی و ماسه‌زارهای نواحی جهان می‌روید. برگهای آن باریک، دراز و پوشیده از کرکهای پنبه‌ای در هر دو سطح پهنک است. گلهائی به رنگهای سفید، سفید مایل به زرد و یا زرد و حتی ارغوانی دارد. این حالت متغیر بودن نه تنها در رنگ گل بلکه در وضع ساقه گیاه که به صورت پرپشت و پرشاخه و یا به حالت خوابیده درمی‌آید نیز دیده می‌شود.

زمان گل دادن آن به تناسب شرایط محیط زندگی بین خرداد و مرداد است. زنبور عسل به علت وجود نوش در گلهای آن به سمت گیاه جلب می‌گردد.

اندام داروئی: قسمت مورد استفاده گیاه سرشاخه گلدار گیاه است.

زمان جمع‌آوری: به تناسب شرایط محیط زندگی بین ماههای خرداد و مرداد است.

دامنه انتشار: در نواحی بایر، سواحل سنگلاخی و ماسه‌زارهای نواحی مختلف اروپا، منطقه مدیترانه، شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا منجمله ایران می‌روید.

این گیاه پراکندگی وسیع در نواحی مختلف شمال، مغرب، جنوب و مرکز ایران، منطقه البرز، اطراف تهران مخصوصاً در غالب نواحی نیمه بایر و کوهستانهای نیمه‌خشک دارد.

اجزای متشکله: عصارۀ گیاه Teucrium polium محتوی مواد مؤثره زیره می‌باشد. دی ترپنوئیدها، ۷ـ۵ـ گلیکوزید، ۶ ـ متوکسی جنگوانین و اسانس فرار که بیشترین مواد این اسانس ژرماکرن B، D، بتاکاریوفیلن، هومولن و کاریوفیلن اکساید می‌باشد.

از گیاهان دارویی بسیار مفید برای سلامتی بدن است که در طب سنتی طبع آن گرم و خشک است.


خواص معجزه آسای کلپوره : 

 درمان دیابت و کاهش قند خون:

مصرف هم زمان گیاه کلپوره با داروهای ضد دیابت مانند انسولین و گلیبن کلامید بایستی با احتیاط همراه باشد زیرا باعث کاهش بیش ازحد قند خون خواهد شد.

برای کاهش قند خون از آب دم کرده آن استفاده می شود. دم کرده کلپوره با سرعت زیاد قند خون را کاهش می دهد پس از مصرف زیاد آن اجتناب شود.

درمان عفونت های دهان:

برای رفع برفک دهان، التیام زخم‌‌‏های دهانی، درمان گلودرد و شست‌‌ ‏و شو و ضدعفونی کردن دهان، آب جوشانده آن را غرغره کنید.

 درمان سرما خوردگی:

به دلیل تب بر بودن جوشانده کلپوره این گیاه گزینه بسیار خوبی برای درمان سرماخوردگی است.

 درمان بیماری‌های دستگاه تناسلی و ادراری:

از گیاه کلپوره از زمان ­های قدیم برای درمان بیماری ­های ادراری و تناسلی استفاده می ­شده است.

برای رفع عفونت رحم، توصیه شده که مخلوط برگ مورد، آویشن شیرازی، کلپوره و گل ارونه را نیم­کوب کرده و بجوشانید. سپس از مایع صاف شده آن استفاده کنید.

جوشانده کلپوره همچنین برای بازکردن قاعدگی مورد مصرف قرار می ­گیرد.

از کلپوره به طور معمول برای افزایش شیر مادر و همچنین کاهش مشکلات دستگاه گوارش در ماه­ های آخر بارداری و نیز پس از زایمان استفاده می ­شود.استفاده از آن در سه روز اول قاعدگی باعث کاهش شدید خونریزی می ­شود. همچنین از کلپوره برای درمان خارش واژن استفاده می شود.


 کاهش فشار خون:

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که عصاره گیاه کلپوره اثر اینوتروپیک مثبتی بر قلب انسان دارد. عصاره کلپوره موجب کاهش فشار خون شده اما این کاهش به وسیله اثر اینوتروپیک مثبت عصاره این گیاه بر قلب که به آن اشاره شد خنثی می‌شود. همچنین عصاره گیاه کلپوره بر تعداد ضربان قلب انسان اثر ندارد.

 التیام زخم های مزمن:

گیاه کلپوره را بخیسانید و خیسانده آن را روی زخم ها و خراشیدگی های پوست بگذارید تا زخم ها زودتر التیام یابند.

 برای مو و تقویت پوست سر:

برای تقویت پوست سر، می توانید گل کلپوره را بجوشانید و از آب آن برای شستن پوست سر به عنوان تقویت کننده استفاده کنید.


درمان نازایی:

خانم هایی که دچار نازایی می باشند، اگر مدت سه ماه از دم کرده گل و برگ آن بخورند مداوا می شوند، همچنین در کاهش اختلالات یائسگی و ناراحتی های کلیوی اثر نیکویی دارد.


خواص کلپوره و شاتره :

برای بهبود هضم مواد غذایی، استفاده از کلپوره و شاتره باعث می‌شود تا آنزیم‌های گوارشی بهترین عملکرد را در هضم مواد از خود نشان دهند و در نهایت این گیاه به این صورت است که کمک کننده خوبی در درمان تهوع به حساب می‌رود.

اشتها آور بودن از دیگر خواص کلپوره و شاتره است.

کلپوره و شاتره در درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی، کاهش دهنده عفونت است و خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد.

این عرق یک آنتی‌هیستامین، آرام بخش و پاک کننده خون است که برای درمان جوش‌ها و آکنه های پوستی مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرد.

کلپوره و شاتره با درمان جوش‌های زیر پوستی به درخشان شدن پوست فرد کمک می‌کند بهتر است افرادی که از اسپاسم های پی در پی رنج می‌برند از این گیاه، دم کرده و یا از عرق آن به مقدار کم و مورد تأیید پزشک بنوشند.


درمان معده و یبوست :

پانزده تا سی گرم برگ و ساقه گل دار آن را در یک لیتر آب جوش به مدت ده دقیقه دم کنید، بعد آن را صاف کنید و با عسل یا نبات شیرین کنید و بعد از غذا یک فنجان بنوشید، مدر و تونیک است، مقوی معده می باشد، دل پیچک، نفخ شکم و سو هاضمه را برطرف می کند، به هضم غذا کمک می کند و سنگینی معده را برطرف می سازد، یبوست و اسهال را درمان می کند.

طبق مطالعه انجام شده مشخص شد که عسل حاصل از گل ­های گیاه کلپوره برای ترمیم زخم ­های پوستی بسیار مفید است و همچنین تجویز خوراکی عصاره آبی این گیاه در ترمیم زخم معده تأثیر بسزایی داشته است.

درمان عفونت :

واژینیت اصطلاحی کلی برای اختلالات واژن می­ باشد که علت آن عفونت، التهاب یا تغییر فلور طبیعی واژن بوده و جزو شایع ­ترین علل مراجعه زنان به پزشک است.

واژینیت ­ها دارای علائمی هستند که می­ توانند به شکل عفونی بروز نمایند و باعث بروز مشکلات افسردگی، خود کم­بینی، نارضایتی از زندگی، افزایش استرس، نازایی و… در زنان شوند. بنابراین بایستی اقدامات لازم برای برطرف کردن این عفونت ­ها انجام شود.

استفاده بی­ رویه از آنتی­ بیوتیک ­ها باعث مقاومت دارویی و عوارض دیگری در بیشتر میکروب ­ها می­ شود، از این­ رو جایگزینی ترکیبات ضدمیکروبی جدید با عوارض کمتر ضروری است.

گیاهان دارویی برخلاف داروهای شیمیایی به طور طبیعی استخراج شده­ اند و سبب طبیعی شدن عملکرد فیزیولوژیکی و همچنین اصلاح علت اختلالات در بدن می ­شوند.

از گیاه کلپوره از زمان ­های قدیم برای درمان بیماری ­های ادراری و تناسلی استفاده می ­شده است. برای رفع عفونت رحم، توصیه شده که مخلوط برگ مورد، آویشن شیرازی، کلپوره و گل ارونه را نیم­کوب کرده و بجوشانید. سپس از مایع صاف شده آن استفاده کنید.

جوشانده کلپوره همچنین برای بازکردن قاعدگی مورد مصرف قرار می ­گیرد.

از کلپوره به طور معمول برای افزایش شیر مادر و همچنین کاهش مشکلات دستگاه گوارش در ماه­ های آخر بارداری

و نیز پس از زایمان استفاده می ­شود. استفاده از آن در سه روز اول قاعدگی باعث کاهش شدید خونریزی می ­شود.

بررسی نتایج تحقیقات متعدد انجام شده درمورد ویژگی ­های فیتوشیمیایی، دارویی و اثرات ضدقارچی، ضدباکتریایی،آنتی بیوتیکی و آنتی اکسیدانی کلپوره و همچنین تأثیر آن در درمان بسیاری از بیماری ­ها و عفونت ­ها نشان می ­دهد که این گیاه دارای خواص مفیدی در برابر میکروارگانیسم­ ها و درمان عفونت ­ها است.

از آن­جا که علت اصلی واژینیت ­ها باکتری، قارچ و سایر میکروارگانیسم­ ها هستند. از گیاه کلپوره برای درمان عفونت ­های واژینال با عوارض دارویی کمتر می ­توان استفاده کرد.

درمان دل درد :

گیاه کلپوره فعالیت معده را تحریک و برای درمان خانگی اسهال مفید است.

در طب سنتی از جوشانده کلپوره برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و دل‌درد استفاده می‌شود.

درمان عرق زیاد در شب:

یکی از مهم ترین خواص گیاه کلپوره درمان عرق زیاد در شب است. طریقه مصرف صحیح آن را از عطاری ها جویا شوید.

 درمان جوش های بدن:

مصرف گیاه کلپوره یکی از راه های بهبود جوش های بدن است.

برای برطرف شدن خارش و التهابات پوستی ناشی از گزش حشرات گل تازه کلپوره را بکوبید و ضماد تهیه کنید این ضماد را به صورت موضعی روی محل گزیدگی قرار دهید.

خواص کلپوره برای کبد چرب :

برای درمان کبد چرب به هیچ عنوان از کلپوره استفاده نکنید چرا که تاثیر چندانی ندارد و زیاده روی در مصرف کلپوره خودش عاملی است برای ایجاد بیماری های کبدی.


خواص کلپوره برای نوزاد و کودک : 

به هیچ عنوان از کلپوره برای نوزاد و کودک زیر ۴ سال استفاده نکنید.



آشنایی با دیگر خواص کلپوره



  

درمان  قند خون با گیاه کلپوره  

امروزه با بالا رفتن سن و رعایت نکردن رژیم غذایی  بیماری هایی اعم از : قند خون، فشار خون ، سر درد و دل درد و غیره به وجود می آید. که با مراجعه به دکتر یک لیست از داروهای شیمیایی و دارای عوارض جانبی برای شما تجویز میکنن. اما امروز در این مقاله میخوایم با طب گیاهی به شما در درمان قطعی و تضمینی قند خون با گیاه  کلپوره در کنترل و پایین آوردن قند خون و تنظیم قند خون به شما کمک کنیم.

قند خون موقعی بالا می رود که مقدار انسولین بدن به حداقل برسد بدنتان نمی تواند به طور مؤثر قند را از خون به درون سلول ها انتقال دهد که باعث عوارض قند خون در بدن از قبیل : سخت و شکننده شدن عروق خونی، سکته قلبی و مغزی، عوارض چشمی و شبکیه، مشکلات کلیوی، زخم و عفونت در پا، ضعیف شدن سیستم ایمنی و مشکلات سیستم اعصاب محیطی، پیدایش قند در ادرار و زیاد شدن ادرار . هر اندازه مقدار قند زیادتر شود ، ادرار هم بیشتر می شود . به طوری که ادرار بیمار مبتلا به قند خون تا سه برابر ادرار شخص سالم است . و بیمار بیش از حد معمول غذا می خورد و آب هم زیاد می اشامد . حس گرسنگی سیر نشدنی و همیشه خسته و ناتوان می باشند و کم کم لاغر می شوند.

گیاه کلپوره یا مریم نخودی :

در طب سنتی کلپوره گیاهی است علفی، پایا، پر شاخه به ارتفاع ۱۰ تا ۳۵ سانتیمتر و دارای ظاهر سفید پنبه‌ ای که معمولاً در نواحی بایر، سواحل سنگلاخی و ماسه ‌زار های نواحی جهان می ‌روید. برگهای آن باریک، دراز و پوشیده از کرک های پنبه ‌ای در هر دو سطح پهنک است. گل هائی به رنگهای سفید، سفید مایل به زرد و یا زرد و حتی ارغوانی دارد. این حالت متغیر بودن نه تنها در رنگ گل بلکه در وضع ساقه گیاه که به صورت پر پشت و پر شاخه و یا به حالت خوابیده در می‌ آید . زمان گل دادن آن به تناسب شرایط محیط زندگی بین خرداد و مرداد است. زنبور عسل به علت وجود نوش در گل آن ها را  به سمت گیاه جلب می ‌گردد.

درمان  قند خون با گیاه کلپوره

خواص گیاه کلپوره :

  • پایین آورنده قند خون
  • رفع ناراحتی های هاضمه
  • سر درد و دل درد
  • رقیق کننده شیر مادر
  • پایین آورنده فشار خون
  • ضد اسهال و دل پیچه
  • پاک کننده و بر طرف کننده ناراحتی های کبدی
  • ضد سرفه
  • عفونت های دهان و لثه و لوزه ها
  • ضد جوش و خارش بدن

درمان  قند خون با گیاه کلپوره 

طریقه میزان مصرف کلپوره :

طبع گیاه کلپوره  گرم و خشک می باشد. در طب سنتی سرشاخه‌ های گلدار گیاه کلپوره  مورد استفاده قرار میگیرد و به صورت جوشانده و دم کرده و عرق کلپوره مصرف می شود.

از این گیاه روزانه ۱ / ۵ گرم  به‌ صورت دم ‌کرده و جوشانده استفاده می ‌شود. به این منظور نیم لیتر آب در حال جوش را بر روی ۲ قاشق مربا خوری از گیاه خرد شده بریزید و اجازه دهید دم بکشد.
همچنین مصرف آن به‌ صورت عرق نیز وجود دارد. مصرف عرق کلپوره برای درمان بیماری ‌ها به‌ صورت یک فنجان قبل از هر وعده غذایی است.

مصرف هم ‌زمان گیاه کلپوره با داروهای ضد دیابت مانند انسولین و گلیبن کلامید بایستی بااحتیاط همراه باشد زیرا باعث کاهش بیش ‌از حد قند خون خواهد شد. خشکی دهان، افزایش تعداد ضربان قلب، یبوست، احتباس ادراری و سردرد از عوارض جانبی مصرف کلپوره است بنابراین توصیه می‌شود از این گیاه زیر نظر متخصص استفاده کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد