مرجع معرفی شهرستان  توریستی چالوس

مرجع معرفی شهرستان توریستی چالوس

معرفی جاذبه های دیدنی تاریخی شهر های چالوس ، نوشهر ، کلاردشت ، کجور ، مرزن آباد ، نمک آبرود ، کلارآباد ، متل قو ، رامسر
مرجع معرفی شهرستان  توریستی چالوس

مرجع معرفی شهرستان توریستی چالوس

معرفی جاذبه های دیدنی تاریخی شهر های چالوس ، نوشهر ، کلاردشت ، کجور ، مرزن آباد ، نمک آبرود ، کلارآباد ، متل قو ، رامسر

چه زمانی باید شستشوی انژکتور انجام دهیم؟



شستشوی انژکتور

چه زمانی باید شستشوی انژکتور انجام دهیم؟

انژکتور وظیفه پاشش سوخت را بر عهده دارد کـــه هر چند وقت یکبار باید شستشو شود تا مواد ناشی از گذر بنزین کـــه به مرور زمان در آن رسوب می کند شسته شود. مواد شوینده ی انژکتور به راحتی در دسترس هستند و مکمل ها طبق گفته ی تولیدکنندگان این محصولات، قابلیت این را دارند کـــه مشکلات مختلف در سیستم سوخت رسانی خودرو را یا رفع کنند، یا از بروز آنها جلوگیری کنند.قبل از این کـــه وارد جزئیات شویم، باید گفت کـــه هیچ روش مطمئنی برای مطلع شدن از وضعیت دقیق سلامت انژکتورها وجود ندارد، جز این کـــه به‌صورت دستی نازل‌های سوخت پاش بررسی شوند و با کمک دستگاه‌های مخصوص، آزمایش‌های جریان سوخت صورت گیرد. بنابراین، تمام مطالبی کـــه در ادامه میآیند، تنها برای افزایش قدرت تخمین شما هستند و میتوانند هشیاری شما را نسبت به وضعیت سیستم سوخت خودرویتان افزایش دهند.

 

وظیفه انژکتور:

وظیفه انژکتورها این اســـت کـــه سوخت را در زاویه مناسب و به مقدار موردنیاز برای کارکرد بهینه موتور به داخل آن بپاشند. و از آنجاکـــه در هر موتور چندین انژکتور وجود دارد کـــه باید سوخت را به‌صورت یکنواخت بپاشند، تنها یک انژکتور کثیف میتواند در عملکرد موتور تأثیر بگذارد.

 

دیر یا زود انژکتورهای موتور انژکتوری خودروی شما کثیف خواهند شد یا تا حدی مسدود میشوند. این موضوع به‌خصوص در خودروهایی کـــه در سیکل‌های کوتاه‌مدت حرکت میکنند، بیشتر اتفاق میافتد (مانند پیمودن مسافت‌های کوتاه در شهر) زیرا روشن و خاموش کردن مکرر موتور، گرفتگی انژکتورها را افزایش میدهد. این موضوع یکی از مسائل غیرقابل‌اجتناب در قلمرو عملکرد موتورهای انژکتوری اســـت. مگر این کـــه از خودروی خود به‌درستی نگهداری کنید.

 

تمیز کردن انژکتور بنزین

مواد شوینده برای سیستم سوخت رسانی و به طور اخص برای انژکتورها، دامنه ی وسیعی از انواع محصولات را در برمی-گیرد و نحوه ی کار با آنها هم بسیار متفاوت اســـت: از انواع خیلی ساده کـــه خودتان می توانید در باک بنزین بریزید گرفته تا دستگاه های شوینده ی پیچیده ای کـــه برای تمیز و تست کردن ساخته شده اند.
گاه انژکتورها نیاز به تمیز شدن دارند چون در طول زمان بقایای سوخت کـــه چیزی مانند واکس اســـت، در آنها ایجاد گرفتگی می کند. این تجمع مواد در انژکتورها نهایتاً به کاهش جریان سوخت در انژکتور منجر می شود، باعث قطعی در نازل سوخت پاش شده و در رانندگی مشکلاتی مثل تاخیر، مکث یا ریپ زدن به وجود می آورد.
اکثر سوخت ها دارای مواد شوینده هستند کـــه هم سیستم سوخت و هم انژکتورها را تمیز نگه می دارد، ولی گاهی برای موادی کـــه در دراز مدت تجمع کرده و باعث گرفتگی شده اند به شوینده های خیلی قوی تر نیاز داریم.

lg fuel injector cleaner in use web

روش های تمیز کردن انژکتور

روش های رایج زیادی برای تمیز کردن انژکتور وجود دارد:

ابتدایی ترین روش، ریختن مکمل در باک بنزین اســـت. اما این نوع شوینده ها محدودیت هایی دارند. اول از همه این کـــه قدرتشان و در نتیجه توانایی شان برای از بین بردن گرفتگی های شدید پایین اســـت. چرا کـــه اگر قرار باشد شوینده بسیار قوی باشد، ممکن اســـت به اجزا سیستم سوخت خودرو آسیب برساند. دوم این کـــه، میزان تاثیر این روش خیلی مشخص نیست. به جز در مواردی کـــه انژکتور را باز کرده و تست کنیم، هیچ راه دیگری وجود ندارد کـــه بتوانیم میزان جریان در انژکتور و نحوه ی اسپری کردن را در نازل سوخت پاش چک کنیم. این دو مورد از مهم ترین جنبه های عملکرد سیستم سوخت خودرو هستند.
شوینده های حرفه ای بسیار قوی تر هستند ولی درست مثل مکمل ها، خیلی نمی توانیم با اطمینان از نتیجه ی کار صحبت کنیم.
مطمئن ترین روش شستشو جدا کردن انژکتور اســـت. در این روش معمولاً علاوه بر مواد شوینده ی شیمیایی خاص، از شستشوی مافوق صوت هم اســـتفاده می شود. در این روش هم قبل و هم بعد از شستشو می توان میزان جریان را در انژکتورها و نحوه ی کار نازل سوخت پاش را هم چک کرد و مطمئن شد کـــه کار شستشو به خوبی انجام شده اســـت. تنها ایراد این روش هزینه های اضافی اســـت کـــه برای باز کردن و دوباره بستن انژکتورها باید بپردازید.

 

انژکتورها هر چند وقت یک بار باید تمیز شوند؟

برخی خودروسازها زمانبندی خاص و مواد شوینده ی برند خودشان را برای شستشوی انژکتورها تعیین می کنند. هر چند، به طور کلی زمان خاصی برای تمیز کردن انژکتورها وجود ندارد و بستگی به این دارد کـــه از خودرو چطور اســـتفاده بشود و این کـــه خود خودرو نسبت به چنین مشکلی حساس باشد. اگر خودرویتان بی علت ریپ می زند یا مکث دارد، ممکن اســـت مشکل از انژکتورها باشد، اما در عین حال ممکن اســـت مشکل از چیز دیگری باشد. تشخیص صحیح مشکل خیلی مهم اســـت.

 

برخی تعمیرگاه ها به مشتریانشان پیشنهاد می کنند کـــه هر بار خودرویشان را برای سرویس کردن می برند، انژکتورها را هم تمیز کنند. این برای تعمیرکارها یک منبع درآمد بسیار خوب اســـت. اســـتفاده از شوینده ی قوی برای سیستم سوخت این مزیت را دارد کـــه گرفتگی را قبل از این کـــه تبدیل به مشکل بشود برطرف می کند. در این هیچ شکی نیست، اما سوالی کـــه پیش می آید این اســـت کـــه با توجه به هزینه ی معمولاً بالایی کـــه این شوینده ها دارند، آیا این کار توجیه اقتصادی دارد؟ در اکثر خودروها، خیلی کم پیش می آید مشکلشان به خاطر انژکتور باشد و همین یک دلیل کافی اســـت کـــه نتیجه بگیریم دائم تمیز کردن انژکتور توجیه اقتصادی ندارد. در نهایت البته همه چیز به خود شما بستگی دارد کـــه چه زمانی می خواهید از این خدمات اســـتفاده کنید. اگر رسیدگی به انژکتور فقط توصیه ی یک نمایشگاه دار اســـت، خیلی لزومی ندارد توجهی بکنید ولی اگر به شما گفته اند کـــه مشکل خودرویتان قطعاً به خاطر انژکتورش اســـت، حتماً رسیدگی به انژکتور را در برنامه ی خود بگنجانید.

Fuel Injector before and after use of cleaner

سایر مسائل

گرفتگی در انژکتور فقط برای رانندگی شما مشکل ایجاد نمی کند. یکی دیگر از مشکلات رایج این اســـت کـــه مواد آلی در دریچه-ی گاز و منیفولد جمع شده و کربن در سرسیلندرها و پورت ها تجمع می کند کـــه همگی ممکن اســـت منجر به مشکلاتی بشود کـــه ردیابی شان مشکل اســـت. شستشوی انژکتور هیچ یک از این مشکلات را حل نمی کند ولی برای رفع این مساله کارهای دیگری می شود کرد. دوباره باید گوشزد کنیم، مهم ترین چیز تشخیص درست مشکل اســـت.

 

نکته مهم درباره مکمل ها:

اگر می خواهید از مکمل در باک بنزین اســـتفاده کنید، به دستورالعملش با دقت توجه کنید. با این کـــه مکمل ها به طور کلی خیلی قوی نیستند، خیلی از آنها را اگر درست اســـتفاده نکنید ممکن اســـت به اجزا سیستم سوخت خودرو آسیب برسانند. اگر از مکمل هایی کـــه در فروشگاه ها عرضه می شوند اســـتفاده می کنید، چنانچه دستورالعمل هایش را درست دنبال کنید، احتمالش خیلی کم اســـت کـــه صدمه ی جدی به خودرویتان وارد شود. اما مزایایش بیشمار اســـت.

 

اگر تنها یکی از انژکتورها دچار مشکل شده اســـت، فقط آن انژکتور معیوب را تعویض نکنید. انژکتورها به‌صورت هماهنگ با هم کار میکنند و به همین خاطر اگر تصمیم دارید انژکتورهای نو بخرید، باید کل انژکتورها را تعویض کنید. در غیر این صورت ممکن اســـت باز هم دچار مشکل شوید. علائم اولیه خرابی انژکتور همیشه قابل تشخیص نیستند، زیرا موتورهای مدرن حسگرهای درونی و کامپیوترهایی دارند کـــه میتوانند نسبت سوخت و هوا را به نحوی اصلاح کنند تا مشکلات جزئی جبران شوند و راننده، اثر آن‌ها را احساس نکند. این موضوع باعث میشود مراحل اولیه گرفتگی انژکتورها قابل‌تشخیص نباشد.

 

هنگامیکـــه گرفتگی انژکتورها به حدی شدید شود کـــه ECU نتواند با تنظیم یا اصلاح نسبت سوخت و هوا آن را جبران کند، موتور خودرو به‌تدریج دچار مشکلات زیر میشود:

سوزن انژکتور

تأخیر، مکث یا ریپ زدن هنگام دور گرفتن موتور

بدون مخلوط سوخت و هوای مناسب احتراق داخل سیلندرها به تأخیر میافتد.

 

احتراق نامنظم

مخلوط سوخت و هوای فقیر (هوای زیاد و بنزین کم) در سیلندرها منجر به احتراق ناقص میشود. ممکن اســـت یکی از گام‌های احتراق در سیلندر رخ ندهد کـــه باعث کاهش قدرت آنی موتور میشود و صدای محسوسی تولید میکند. با شدت گرفتن این مشکل، راننده از موتور یا سیستم انتقال قدرت، ضربه و لرزش ایجاد‌شده را احساس میکند.

 

افت عملکرد موتور

موتور برای احتراق مناسب و قوی نیاز به سوخت کافی دارد. اگر احتراق به تأخیر بیفتد یا جلوی آن گرفته شود از قدرت موتور کاســـته میشود و خودرو شتاب کافی نخواهد داشت.

 

لرزش موتور یا حالت واماندگی (توقف ناگهانی موتور) هنگام کارکرد در دور آرام

پاشش سوخت به‌صورت نامساوی بین سیلندرها باعث میشود کـــه دور موتور خیلی پایین بیاید و حالت واماندگی رخ دهد.

 

رد شدن در آزمون آلایندگی

افت راندمان احتراق منجر به سوختن ناقص و ناهماهنگ سوخت و افزایش تولید آلاینده‌ها میشود. بنابراین خودروی معیوب در آزمون‌های معاینه فنی، مردود میشود.

 

افزایش مصرف سوخت

وقتی راندمان احتراق افت کند، اغلب مجبور میشوید بیشتر گاز بدهید و سوخت بیشتری مصرف کنید تا سطح عملکرد دلخواه شما حاصل شود.وقتی متوجه این علائم در یک موتور انژکتوری شدید، اســـتفاده از مواد تمیزکننده انژکتور، یکی از گزینه‌های آسان و در دسترس اســـت. هرچند بهتر اســـت پیش از بروز مشکل، به‌صورت اصولی و منظم از انژکتورشورها (هم افزودنی‌های مایع و هم کیت تمیزکننده دستی) اســـتفاده کنید. پیشگیری بهتر از درمان اســـت.

 

نکته مهم: خودروهای مجهز به توربوشارژر در معرض خطر پدیده ناک یا انفجارهای نامنظم و کنترل نشده هستند کـــه آسیب‌های جدی به موتور وارد میکنند. این حالت در اثر فقیر بودن بیش‌ازحد مخلوط سوخت هوا (هوای زیاد و بنزین خیلی کم) کـــه در اثر کثیف بودن انژکتور پیش میآید، اتفاق میافتد. در موتورهای توربوشارژر، هوا به‌صورت فشرده وارد موتور میشود و خطر فقیر بودن مخلوط سوخت و هوا، افزایش مییابد.

 

موتورهای توربوشارژی کـــه به دورهای خیلی بالا میرسند، به پاشش سوخت بسیار دقیق‌تری نسبت به دیگر انواع موتورها نیاز دارند. اگر انژکتورها کثیف و گرفته باشند یا از تعادل خارج شده باشند، خطر آسیب دیدن موتور بسیار بالا میرود.

 

البته چنین نیست کـــه مشکل ناک یا احتراق نامنظم در اتومبیل‌های غیر توربوشارژ کـــه از موتورهای تنفس طبیعی اســـتفاده میکنند، مشکل‌ساز نباشد و قطعاً در این موتورها نیز میتواند تأثیر منفی بگذارد. اما در اکثر موتورهای انژکتوری معمولی، ناک اغلب در اثر اســـتفاده از بنزین با اکتان پایین پیش میآید. انژکتورشورهای مایع برای افزایش اکتان سوخت طراحی نشده‌اند و راه‌حلی برای این مشکل نیستند، ولی محصولاتی در بازار هستند کـــه علاوه بر شستشوی انژکتور، عدد اکتان بنزین را بالا میبرند و در نتیجه به کاهش ناک یا انفجارهای نامنظم خطرناک کمک میکنند.

 

البته تمام علائمی کـــه در بالا ذکر شد میتوانند به مشکلاتی غیر از مشکلات مربوط به انژکتورها مربوط باشند. مثلاً ضعف پمپ‌بنزین خودرو، میتواند علایمی مشابه گرفتگی انژکتور داشته باشد. موتور خودرو یک دستگاه پیچیده اســـت و معمولاً چندین قطعه مجزا، علائم خرابی مشابهی دارند. همیشه برای اطمینان از این کـــه مشکل خودرویتان کجاســـت، به مکانیک خبره مراجعه کنید.

 

اســـتفاده از انژکتورشوی‌های دستی با هزینه کم و سهولت اســـتفاده، میتواند بروز عیب را کاهش دهد. حتی بعد از بروز عیب، قبل از این کـــه خودروی خود را به مکانیکی ببرید، افزودن یک مایع تمیزکننده انژکتور به مسیر سوخت (مسیر سوخت از باک تا ریل سوخت و انژکتورها) ممکن اســـت مشکل خودرویتان را حل کند.

آموزش کامل شستشوی سوزن انژکتور گاز

انژکتور خودرو
ساختار انژکتور خودرو

1- درپوش محافظ  2-اورینگ 3-فیلتر ورودی 4-سوزن انژکتور 5-بدنه انژکتور 6-سلونوئید 7-سوراخ خروجی

وظیفه و کاربرد انژکتور ماشین

در واقع برای به ندرت به خطر افتادن ساختار سوخت رسانی خودر قطعه ای به نام انژکتور اختراع شد . این قطعه در وافع وظیفه چگونگی انتقال سوخت خودرو خودرو به سیلندر را بر عهده دارد که در حقیقت اولین و بزرگترین جایگزین شناخته شده مفید به جای ECU به شمار میرود .

کثیف شدن و روغن گرفتن انژکتور یکی از علت های بد کار کردن خودرو می باشد

شستشوی انژکتور

شاید برای شما هم پیش آمده است که به معاینه فنی رجوع کرده باشیم و ماشین مارا تایید نکرده باشند . چرا که از مصرف سوخت و آلودگی خودرو ایراد گرفته باشند . سپس به شما میگویند که باید شستشوی سوزن انژکتور یا به اصطلاح شستشوی انژکتور به یک مکانیکی مناسب رجوع کنیم . شاید شما هم یکی از آن دسته افرادی باشید که تنها در این موقعیت به فکر شستشوی سوزن انژکتور بیفتید . اما آیا اطلاعات کافی برای این مقوله مفید نیست؟آیا شما خارج از معینه فنی و این جور مواقع نیازی به دانستن این اطلاعات جهت کارکرد بهینه موتور ندارید . پس ا ما همراه باشید تا شم را از آآ«چه که باید در این باره بدانید آگاه سازیم .

اما اینکه شستشوی سوزن انژکتور جه تاثیری رو خودرو دارد ؟

اینکه شستشوی نژکتور چه تاثیری روی خودرو دارد را اکثرا رانندگان طی تجربه حد اقل دوساله میتوانند به خوبی درک کنند . برخی افراد هم سالها با خودرو راننندگی میکنند و از کسب ایین اطلاعات بی نصیب میمانند . اگر دنبال این هستید که روزانه بر سطح اطلاعات عمومی خود در این باره بیفزایید با با همراه شوید . در این مقاله از ساختار سوزن انژکتورها و نحوه عملکرد درست و نادرست آنها و رابطه وضعیت سلامت سوزن انژکتورها و در موتور با سایر قطعات موتوری کلی بحث کنیم .

ساختار سوزن انژکتور به چه شکل است ؟
نحوه عملکرد سوزن انژکتور چگونه است ؟
چگونه تشخیص دهیم که سوزن انژکتور خراب است ؟

توجه : شستشو توسط دستگاه ( به هیچ عنوان از تینر یا اسپری سوزن شور بنزین استفاده نشود) و ماده شوینده هم فقط بنزین است.

چه زمانی سوزن انژکتور ماشین نیاز به شستشو دارد؟

زمانی که مصرف سوخت خودرو بالا میرود :

طبیعتا زمانی که از آخرین سرویس خودرو ما زمان زیادی میگذرد متوجه بالا رفتن مصرف سوخت خودرو میشویم . حال این خلل در خودرو میتواند دلایل متعدیی داشته باشد . یکی از این دلایل عملکرد نامناسب سوزن انژکتورها عنوان گردیده است .

چه دلایلی باعث ایجاد خلل در سوزن انژکتورها میشود ؟

زمانی که برای شستشوی سوزن انژتور بع یک تعمیرگاه مراجعه میکنید به شما پاسخ این سوال را میدهد . حال دلایل رایجی نیز وجود دارد که دانستن آن برای تجربه بیشتر و بالا رفتن اطلاعات عمومی شما بسیار مناسب است .

برای بالا رفتن عمر سوزن انژکتور باید چکار کرد ؟

۱.از استفاده زیاد مصرف گاز در خودروهای دوگانه سوز پرهیز کنید :

۲.به هر جایگاه سوخت گیری بنزین اعماد نکنید :

۳.بیشتر از بنزین سوپر استفاده کنید :

۴.در صورت استفاده از بنزین معمولی ،از مکمل بنزین استفاده کنید .

۵.اسپری های شستشوی سوزن انژکتور هم میتوانند مفید باشند .

روش شستشوی دستی انژکتورها
روش شستشوی دستی انژکتورها

روش شستشوی دستی انژکتورها
روشی بسیار ساده و کاربردی برای شستن دستی سوزنهای انژکتور.خب بنا به شرایطی شاید نتوانیم انژکتورها را به صورت اساسی و با دستگاه مخصوص شستشو دهیم . در این حالت ما باید به روش زیر عمل کنیم .در صورتی که آچار به دست و کمی فنی هستید این روش را امتحان کنید

#سوزن_انژکتور .هر۳۵الی۴۰هزار کیلومتر جهت حفظ راندمان پاشش سوخت و مصرف احتیاج به شستشو دارد.
هر۷۰الی۸۰هزار کیلومتر باید اورینگهای سوزن تعویض و هر۱۴۰ الی ۱۶۰هزار کیلومتر حتما کل سوزنها باید تعویض شوند
.

شستشوی انژکتورها
شستشوی انژکتورها

روش دیگری برای شستشوی انژکتورها

البته این روش را زمانی انچام دهید که از انجام دادن دو روش قبلی عاجز هستید .در این روش باید مستقیم به سراغ استیپر خودرو بروید و خودرو را در حالت روشن بگذارید . تحت هر شرایطی خودرو روی بنزین باشد . سپس در حالت روشن با اسپری انژکتور شور داخل محفظه استیپر را تمیز کنید . در این حالت تاثیر کمتری روی انژکتور ها دارد اما مفید است . هر اسپری انژکتورشور برای دوبار شستشو بکار میرود .

روشی بسیار جالب برای تمیز کردن سوزن انژکتور

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد