مرجع معرفی شهرستان  توریستی چالوس

مرجع معرفی شهرستان توریستی چالوس

معرفی جاذبه های دیدنی تاریخی شهر های چالوس ، نوشهر ، کلاردشت ، کجور ، مرزن آباد ، نمک آبرود ، کلارآباد ، متل قو ، رامسر
مرجع معرفی شهرستان  توریستی چالوس

مرجع معرفی شهرستان توریستی چالوس

معرفی جاذبه های دیدنی تاریخی شهر های چالوس ، نوشهر ، کلاردشت ، کجور ، مرزن آباد ، نمک آبرود ، کلارآباد ، متل قو ، رامسر

علائم خرابی سنسور دریچه گاز را بشناسید


 سنسور دریچه گاز خودرو

برخی از مشکلاتی که برای خودروی شخصی ایجاد می‌شوند با یک بررسی کوچک قابل شناسایی هستند. فقط کافیست به نشانه‌های خرابی اتومبیل توجه کنید تا به مشکل ایجاد شده پی ببرید. در این بحث قصد داریم به شناسایی خرابی سنسور دریچه گاز خودرو بپردازیم.

 

سنسور دریچه گاز خودرو چیست؟

سنسور دریچه گاز خودرو یا همان TPS، قطعه‌ای است که در نزدیکی Stopper و روی دریچه گاز بسته می‌شود و وظیفه آن این است که هر زمان شما پای خود را روی پدال فشار می‌دهید، به همان میزانی که پولکی دریچه گاز باز می‌شود، به همان اندازه هم سنسور دریچه گاز باز می‌شود. درواقع سنسور دریچه گاز میزان پاشش سوخت انژکتور را تنظیم می‌کند. هر بار که شما پای خود را بیشتر روی پدال گاز بفشارید، میزان باز شدن دریچه هوا احساس شده و تشخیص می‌دهد که میزان سوخت بیشتری باید به یونیت کنترل خودرو یا همان ECU، فرستاده شود.

سنسور دریچه گاز اتومبیل، قطعه‌ای نیست که نیاز به روغن کاری، تمیز کردن و سرویس داشته باشد. این قطعه الکتریکی بوده و با تمام شدن طول عمرش، باید تعویض شود.

قظعه سنسور دریچه گاز
سنسور دریچه گاز، قطعه‌ای الکتریکی است که نیاز به سرویس و تمیز کردن ندارد

علائم خرابی سنسور دریچه گاز را بشناسید

هر مشکل کوچکی که در خودرو ایجاد شود، می‌تواند منجر به خسارت‌های سنگین و جبران‌ناپذیر شود. از خرابی واشر سرسیلندر گرفته تا جوش آوردن‌های پی در پی خودرو، مشکل روغن ریزی خودرو، خرابی تسمه تایم و … همگی مواردی هستند که تا متوجه آنها شدید، باید نسبت به تعمیر ماشین اقدام کنید. کارهایی هم هستند که قبل از اینکه خرابی به بار آید باید مورد توجه قرار گیرند. برای مثال از تعویض به‌موقع روغن موتور گرفته تا بررسی زمان تعویض شمع خودرو و …

اینها اقداماتی هستند که از بروز هزینه‌های سنگین تعمیرات خودرو جلوگیری می‌کنند.

با توجه به شناخت وظایف سنسور دریچه گاز خودرو، به نقش حیاتی این قطعه در عملکرد درست خودرو پی بردید. در صورت خرابی سنسور دریچه گاز خودرو، اتومبیل شما دچار مشکل می‌شود، زیرا ECU، اطلاعات درستی از عملکرد خودرو دریافت نکرده و به اصطلاح خودرو خوب گاز نمی‌خورد و اینجاست دور موتور دچار عیب می‌شود. پس باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعمیر خودرو اقدام کنید.

خرابی سنسور دریچه گاز خودرو دارای نشانه‌ها و علائمی است که در صورت مشاهده این موارد، باید هرچه سریع‌تر به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.

نشانه‌های خرابی سنسور دریچه گاز خودرو

۱-خودرو خوب گاز نمی‌خورد

۲-دود کردن غیرطبیعی خودرو

۳-نوسان خودرو در زمان دورهای بالا

۴-بالا ماندن دور موتور در دورهای پایین

۵- حالت گرفتگی موتور خودرو در دورهای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ rpm

۶-خاموش شدن خودرو در زمان گاز دادن

۷-دور موتور در هنگام خلاص بودن پایین نمی‌آید

۸- بالا بودن دور موتور در هنگام گرم بودن آن

۹-پایین بودن دور موتور در هنگام سرد بودن آن

۱۰-شتاب خودرو دچار افت می‌شود

۱۱-افزایش مصرف سوخت خودرو

دلایل خرابی سنسور دریچه گاز
محل قرارگیری سنسور دریچه گاز خودرو

چه عواملی باعث خرابی سنسور دریچه گاز خودرو می‌شود؟

۱-وجود نقص در ECU یا همان کامپیوتر موتور خودرو

وجود نقص در سیستم کامپیوتر موتور خودرو موجب می‌شود تا قطعات به‌درستی عمل نکنند و حتی در برخی شرایط منجر به سوختن قطعات می‌شود. سنسور دریچه گاز خودرو هم از آن دسته قطعاتی است که در صورت وجود نقص در ECU، خواهد سوخت.


۲-نوسان برق و اتصالی در سیم کشی خودرو

در صورت وجود نوسان برق و اتصالی در سیم کشی خودرو، اطلاعات به‌درستی به کامپیوتر موتور خودرو منتقل نشده و در این صورت فرمان‌هایی غلط ارسال می‌شوند و این امر می‌تواند موجب سوختن برخی از قطعات، از جمله سنسور دریچه گاز شود.

۳-شستشوی داخل موتور

سیستم خودرو بسیار حساس است و در صورت آن خوردن به برخی از قطعات، دچار اتصالی می‌شوند. سنسور دریچه گاز خودرو هم در صورت خیس شدن دچار خرابی و اتصال خواهد شد.

۴-وجود خرابی پولکی دریچه گاز

قطعه دریچه هوا دارای قطعات مکانیکی است و با ضرباتی که به آنها وارد می‌شود، ممکن است بشکنند و یا دچار مشکل شوند. پس هر زمانی که خودرو را بررسی می‌کنید، این قطعات را نیز از قلم نیندازید.

چگونه خرابی سنسور دریچه گاز خودرو را تشخیص دهیم؟

تنها راه تشخیص خرابی سنسور دریچه گاز خودرو، استفاده از دستگاه دیاگ است. از آنجا که شما در منزل دستگاه دیاگ ندارید، پس بهتر است این کار را به تعمیرکار خودرو بسپارید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد