یک نماینده از شهرداری حضور دارد که حق رای ندارد
تبصره 1) در موارد عدم رعایت اصول شهرسازی یا فنی و بهداشتی قاع تاسیسات و بناهای خلاف مشخصات پروانه ضرورت دارد و یا شروع به ساخت بدون پروانه ساخت که با تقاضای شهرداری موضوع در کمیسیونی با حضور سه اعضاء ذکر شده تشکیل میشود در این صورت ظرف مدت 10روز مالک میبایست توضیحات خود را ارائه نمائید پس از انقضاء مدت مذکور موضوع در صورت عدم دفاعیه مالک با حضور نماینده شهرداری که بدون حق رای میباشدتشکیل جلسه دهد.و موضوع را ظرف مدت یکماه تصمیم گیری نمائید و در مواردی که شهرداری مانع ساخت و ساز میشود مکلف است ظرف مدت یک هفته از تاریخ جلوگیری موضوع را در کمیسیون مطرح نمائیددر صورت تصمیم کمیسیون مبنی بر قلع مهلتی که نبایست بیش از دو ماه باشد تعیین نمائید. بعد از ابلاغ در صورت عدم قلع توسط مالک شهرداری راسا اقدام نموده و هزینه های آن را طبق آئین نامه های اجرائی از مالک اخذ می نمائید
تبصره 2) در مورد اضافه بناء زائد بر حسب زیر بنائی مندرج در پروانه و در حوزه استفاده از اراضی مسکونی کمیسیون میتواند در صورت عدم ضرورت قلع بنا با توجه بموقعیت ملک رای به اخذ جریمه متناسب با نوع استفاده از فضای ایجادی و نوع ساختمان از نظر مصالح مصرفی تعیین و شهرداری مکلف به وصول جریمه میباشد(جریمه نباید از حداقل 2/1کمتر از و از 3برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع بنای اضافی بیشتر باشد)در صورت عدم پرداخت جریمه توسط ذی نفع شهرداری مکلف به ارجاع پرونده به کمیسیون و تقاضای صدور رای تخریب را نمائید
تبصره 3) ) در مورد اضافه بناء زائد بر مساحت مندرج در پروانه ساختمانی و در حوزه استفاده از اراضی تجاری و صنعتی و اداری کمیسیون میتواند در صورت عدم ضرورت قلع بنا با توجه به موقعیت ملک رای به اخذ جریمه متناسب با نوع استفاده از فضای ایجادی و نوع ساختمان از نظر مصالح مصرفی تعیین و شهرداری مکلف به وصول جریمه میباشد(جریمه نباید از حداقل 2برابرکمتر و از 4
برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع بنای اضافی بیشتر باشد)در صورت عدم پرداخت جریمه توسط ذی نفع شهرداری مکلف به ارجاع پرونده به کمیسیون و تقاضای صدور رای تخریب را نمائید.
تبصره 4) در مورد احداث بنا بدون پروانه در حوزه استفاده از اراضی مربوطه در صورتیکه اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی رعایت شده باشد کمیسیون میتواند با صدور رای بر اخذ جریمه با زاء هر متر مربع بنای بدون مجوز 10/1ارزش معاملاتی ساختمان یا 5/1ارزش سرقفلی ساختمان در صورتیکه ارزش سر قفلی داشته باشد و هر کدام از مبالغ بیشتر باشد از ذینفع اخذ نمائید اضافه بناء زائد بر تراکم مجاز بر اساس مفاد تبصره های 2.3.عمل میشود.
تبصره 5) در مورد عدم احداث پارکینگ و یا غیر قابل استفاده بودن آن و عدم امکان اصلاح آن کمیسیون میتواند با توجه به موقعیت محل و نوع استفاده از فضائی پارکینگ رای به اخذ جریمه که حداقل 1برابر و حداکثر 2 برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع فضای از بین رفته پارکینگ صادر نمائید(مساحت هر پارکینگ با احتساب گردش 25متر مربع میباشد)پس از اخذ جریمه شهرداری نسبت به صدور پایانکار اقدام می نمائید.
تبصره 6) در مورد تجاوز به معابر شهری و عدم رعایت بر های اصلاحی شهرداری مکلف به جلوگیری از انجام عملیات و ارجاع پرونده به کمیسیون ماده 100 می باشد در مورد سایر تخلفات مانند استحکام بناء عدم رعایت اصول فنی رسیدگی به موضوع در کمیسیونهای ماده 100صورت میگیرد.
تبصره 7)مهندسین ناظر ساختمان مکلفند نسبت به انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه های فنی مستمرا نظارت و در پایانکار مطابقت ساختمان با پروانه و نقشه و محاسبات فنی را گواهی نماینددر صورت عدم اجرائی تعهدات ناظر شهرداری مکلف است مراتب را به نظام مهندسی ساختمان اعلام و شورای انتظامی نظام مذکور برابر قانون نظام مهندسی ساختمان حسب مورد اعلامی و اهمیت موضوع به 6 ماه تا 3 سال محرومیت از کار و در صورت تکرار تخلف که منجر به صدور رای تخریب گردد به حداکثر مجازات از طرف شورای انتظامی نظام مهندسی محکوم نمائیدمراتب در روزنامه های کثیر انتشار اعلام میگردد شهرداری نیز مکلف است تا صدور رای محکومیت حداکثر 6 ماه از اخذ گواهی امضاء مهندس ناظر خودداری نمائید مامورین شهرداری نیز موظف اند در مورد ساختمان نظارت داشته و در صورت تخلف در نحوه نظارت طبق مقررات به تخلف آنان رسیدگی خواهد شد در صورتیکه شهرداری مکلف به جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی میباشد میتواند بوسیله مامورین اجرائیات خود یا عوانل انتظامی از توسعه کار جلوگیری نمائید.
تبصره 8) دفاتر اسناد رسمی مکلفند قبل از انجام معامله قطعی در مورد ساختمانهاگواهی پایانکار و در مورد ساختمانهای نا دتمام گواهی عدم خلاف تا تاریخ انجام معامله را که توسط شهرداری صادر میشود ملاحضه و در مراتب سند قید نمایند.
تبصره 9) ساختمانهای که پروانه ساختمانی آنها قبل از تاریخ تصویب نقشه جامع شهر صادر شده از شمول تبصره 1 ماده 100 قانون شهرداری معلف میباشند.
تبصره 10) در مورد آرای که از کمیسیون صادره میشود و شهرداری یا ذی نفع از تاریخ ابلاغ رای ظرف مدت 10 روز نسبت به آن رای اعتراض نمایند مرجع رسیدگی به این اعتراض کمیسیون دیگری در ماده 100 خواهد بود که اعضاء آن غیر از افراد ی هستند که در رای قبلی شرکت داشته اندرای این کمیسیون قطعی است.
تبصره11) آئین نامه ارزش معاملاتی ساختمان پس از تهیه توسط شهرداری و تصویب انجمن شهر در مورد اخذ جرائم قابل اجراست و این ارزش معاملاتی سالی یکبار قابل تجدید نظر خواهی است.
ارجاع پرونده به کمیسیون ازدو منبع اقدام میگردد.
1- واحدشهرسازی شهرداری
2- واحد نظارت بر ساخت و سازها (پلیس ساختمان)
نکته:گزارش شهرداری در خصوص لوایح مربوطه به تخلفات ارسالی به کمیسیون ماده صد میبایست حاوی اسناد و مدارکی باشد که امکان تصمیم گیری برای کمیسیون را فراهم آورد از قبیل عکس از ساختمان و املاک مجاور و رضایت مجاورین در خصوص پیشروی طولی
لایحه تنظیمی به کمیسیون شامل جدول آخرین مجوز –آخرین اجرا و فرم مقایرت بنا و فیلد محاسبات تعین خلاف و در آمد میباشد لایحه تنظیمی باید به تائیدمسئول واحد نظارت بر ساخت و سازه(جلوگیری از تکرار پرونده به کمیسیون).رئیس شهرسازی. مسئول تعین خلاف. مسئول درآمد و امضائ شهردار منطقه برسد.( امضائ شهردار الزامیست و بدون آن پرونده قابل مطرح شدن در کمیسیون نمیباشد)
مالک بایستی به وسیله اخطاریه در جریان پرونده ملک خود به کمیسیون باشد که این اخطار فقط به خود مالک یا وکیل قانونی داده میشود و باید امضاء وی توسط اجرائیات پرونده تائید گرددو پیوست پرونده جهت ارجاع به کمیسیون شود
د-دفاعیه:
که بایستی حتما به ضمیمه پرونده جهت ارسال به کمیسیون باشد(از زمان تنظیم فرم کمیسیون و اخطار به مالک 10روز جهت ارائه دفاعیه مهلت داده میشود).
منبع دوم ارسال کننده پرونده به کمیسیون ماده صد واحد ساخت و سازها (پلیس ساختمان) میباشد . بدون حضور مالک ماموران اجرایی واحد نظارت با توجه به بازدید آزاد از محل در صورتی که ملک دارای تخلفات ذکر شده فوق باشند نوع تخلف را به کمیسیون اعلام مینمایند و مالک بوسیله اخطاریه در جریان پرونده خود قرار میگیرد که مهلت دارد ظرف مدت ده روزدفاعیه ارائه نماید
الف: فرم قرار:صرفا یک تصمیم قضایی است که پرونده را آماده صدور رای قاطع مینماید و از نوع قرار نهایی نمیباشد و رای محسوب محسوب نمیگرددو قابلایت ابلاغ به مالک را ندارد .عموما به فعالیتی در منطقه اشاره دارد و به مالک پرونده ارتباط مستقیمی نخواهد داشت از جمله قرار به تنظیم فرم جریه.قرار به بازدید از محل و غیره که بایستی توسط منطقه برنامه ریزی و اقدام گردد.
نکته: در صورت تقاضای اعضای کمیسیون ماده صد مبنی بر بازدید از ساختمان دارای تخلف برای صدور رای باشد.مناسب است بازدید اعضاء حضور شهردار منطقه و کارشناس فنی صورت پذیرد و صورت جلسه بازدید تنظیم و به امضای حاظران برسد.
ه:ابلاغیه و اعتراضیه: رای بدوی حتما باید به مالک و یا وکیل پرونده ابلاغ گردد از تاریخ ابلاغ طبق تبصره 10 ماده صد شهرداری یا ذی نفع از تاریخ ابلاغ رای ظرف مدت 10 روز نسبت به آن رای اعتراض نمایند مرجع رسیدگی به این اعتراض کمیسیون دیگری در ماده 100 خواهد بود که اعضاء آن غیر از افراد ی هستند که در رای قبلی شرکت داشته اندرای این کمیسیون قطعی است.
نکته: مامور ابلاغ صرفا از افراد واحد اجرائیات منطقه که به عنوان ضابط قضایی عهده دار در امر ابلاغ و اخطار اوراق و برگهای اداره گردیده است میباشد.
بعد صدور رای تجدید نظر و ارسال به منطقه رای مجددا به مالک ابلاغ میگردد که اگر بر مبنای اخذ جریمه باشد ادامه کار جهت صدور گواهی پایانکار انجام می شود و چنانچه رای بر مبنای قلع بنا و یا تبدیل به کاربری مجا ز و غیره باشد مالک موظف به اجرای رای در مهلت مقرر میباشد.
در صورتیکه مالک به رای تجدید نظر اعتراض داشته باشد باید اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری ارجاع نماید
رسیدگی و بررسی موارد ارجاعی از سوی دیوان عدالت اداری به کمیسیون هم عرض و صدور رای اصراری یا جدید توسط این کمیسیون میبایست مبنی بر دلایل و مستندات قانونی و حقوقی باشد و صراحتا قید گردد.
نکته: تشدید رای بدوی توسط کمیسیون تجدید نظر ماده صد و صدور رای قلع بنا توسط این کمیسیون تنها در صورتی که شهرداری معترض به رای بدوی باشد و دلایل فنی ارایه نماید بلامانع است اما تشدید رای جریمه که از سوی مالک مورد اعتراض است توسط کمیسیون تجدید نظر ممکن نیست.
1-در صورتیکه رای صادره از کمیسیون ابهام داشته باشد شهرداری میتواند تقاضای استسفار رای را از کمیسون بخواهد .
2-چنانه آرای صادره بدوی توسط مالک و ذینفعان مورد قبول قرار گرفته اما ایشان تقاضای مهلت جهت زمان اجرا داشته باشندنیاز به ارسال جهت کمیسیون تجدید نظر ندارد و در منطقه با هماهنگی با شهردار قابل رفع میباشد.
3-در خصوص قرار دستور موقت برای توقف اجرای برخی از آرای کمیسیون ماده صد که توسط دیوان عدالت اداری قبل از اظهار نظر در ماهیت موضوع صادر میگردد. شهرداری میتواند وفق ماده 28 قانون دیوان عدالت اداری دلایل عدم ضرورت ادامه دستور موقت را به دیوان عدالت اداری ارایه نموده و در صورت تاییددلایل شعبه رسیدگی کننده به لغو آن اقدام مینماید.