مرجع معرفی شهرستان  توریستی چالوس

مرجع معرفی شهرستان توریستی چالوس

معرفی جاذبه های دیدنی تاریخی شهر های چالوس ، نوشهر ، کلاردشت ، کجور ، مرزن آباد ، نمک آبرود ، کلارآباد ، متل قو ، رامسر
مرجع معرفی شهرستان  توریستی چالوس

مرجع معرفی شهرستان توریستی چالوس

معرفی جاذبه های دیدنی تاریخی شهر های چالوس ، نوشهر ، کلاردشت ، کجور ، مرزن آباد ، نمک آبرود ، کلارآباد ، متل قو ، رامسر

بازیگران اصلی در صنعت گردشگری



بازیگران اصلی در صنعت گردشگری

بازیگران اصلی در صنعت گردشگری شامل خدمات بخش خصوصی و غیرانتفاعی، خدمات بخش عمومی، عرضه­ کنندگان (خدمات حمل ­و ­نقل، اسکان، غذا و نوشیدنی، رویدادها و کنفرانس­ها) و واسطه­ ها هستند که درباره­ ی هر یک در این مقاله توضیح داده خواهد شد.


حمل و نقل


یک سیستم حمل­ و ­نقل مناسب، زیرساخت ضروری برای پیشرفت گردشگری در هر کشور به شمار می­ آید. برای مثال، رشد گردشگری در کشور هند چندین سال به خاطر زیرساخت­های ضعیف ملی متوقف شده بود؛ تا این که در سال ۲۰۰۰ این کشور پروژه­ی چهار جانبه­ ی طلایی را آغاز کرد. هدف این پروژه ایجاد ارتباط بین چهار خط ویژه­ی مترو در هند از طریق یک بزرگراه چهار­خطه بود (ارتباط بین سریناگار به کانیاکوماری و سیلچر به ساورشترا). این پروژه تأثیر بسیار مثبتی بر گردشگری، به ویژه گردشگری محلی گذاشت. همان طور که ذکر شد، خط­ آهن جدیدی که چین را به تبت متصل می­کند، سبب دو­برابر شدن درآمد گردشگری تبت شد.


صنعت هواپیمایی


به رغم بالا گرفتن فعالیت­های گردشگری و بلایای طبیعی در طول دهه­ی گذشته، خطوط هواپیمایی جهان با افزایش تقاضا مواجه هستند. بالا رفتن رشد اقتصادی سبب افزایش تقاضای سفر در آسیا و اروپا گردیده است. اما در همین سال، شرکت­های حمل  ­و ­نقل آمریکای شمالی چیزی در حدود ۵/۴ میلیون دلار آمریکا ضرر دادند و تعدادی از شرکت­های مهم هواپیمایی این کشور اعلام ورشکستگی کردند.

فرودگاه­ها نیز میلیون­ها دلار برای هماهنگ کردن امکاناتشان با این جت­ های غول­ پیکر جدید هزینه می­ کنند. فرودگاه هیثرو در لندن انتظار دارد تا سال ۲۰۱۶ با بیش از سالانه ۱۰ میلیون مسافر در این زمینه سرآمد سایر فرودگاه ­های دنیا باشد. به همین منظور، در دهه­ ی گذشته بیش از ۸۴۰ میلیون دلار آمریکا برای ارائه ­ی خدمات به این نوع جت­ها سرمایه­ گذاری کرده است. فرودگاه­های پاریس، آمستردام، واشنگتن و هنگ­کنگ نیز پذیرای ایرباس ۳۸۰ بزرگ ترین هواپیمای دنیا هستند. در بسیاری از کشورها فرودگاه­ ها نقشی حیاتی در حفظ رشد صنعت گردشگری دارند.

  

صنعت کشتیرانی


مدت زمان زیادی است که این صنعت ۴۰ میلیارد دلاری با بیش از ۱۲ میلیون نفر مسافر سالانه در سراسر جهان که این نوع مسافرت را انتخاب می­ کنند، رشد پیدا کرده است. دریانوردی همچنان به تلاش­های خود ادامه می­ دهد تا رشد سریعی در صنعت گردشگری داشته باشد. کشتی­ های بزرگ­تر و مجهزتری به منظور فراهم کردن امکانات متنوع برای تمامی گروه­های سنی و فرهنگ­های مختلف و نیز کسب درآمد بیشتر ساخته می­ شوند.

پیش از این، سفرهای دریایی مخصوص افراد ثروتمند و مشهور بود که با کشتی­ هایی چون لوسیتانیا و ملکه الیزابت دوم سفرهای تجملی می­ کردند و محدودیت مالی و زمانی نداشتند. اما امروزه کشتی­های بزرگ­تر به خاطر صرفه­ جویی­ های حاصل از تولید انبوه میان هزینه­ های خرید و انجام­ دادن خدمات می­ توانند قیمت تمام شده را پایین آورده، سودآوری بیشتری را برای شرکت­ های کشتیرانی به ارمغان آورند. به همین دلیل، خطوط کشتیرانی­ای که کشتی­های بزرگ جدید با ظرفیت ۳۰۰۰ مسافر دارند، می­ توانند با احتساب هزینه ­ی پذیرایی کامل، مبلغ تقریبی ۱۰۰ دلار در روز را از هر مسافر مطالبه کنند که این مبلغ کمتر از نصف بهای مسافرت با کشتی­های کوچک­تر و معادل اقامت در هتل­های ساحلی است.


راه آهن

با افزایش جهانی قیمت بنزین، بسیاری از کشورها برای رفع مشکلات پیش ­آمده در حمل­ و­ نقل به راه­ آهن متوسل شده ­اند. در اروپای غربی و همچنین در ژاپن دولت مبالغ کلانی را به خطوط سریع ­السیر ریلی اختصاص داده و خدمات جا­به ­جایی شهر به شهر را با قطارهایی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت مهیا کرده است. حزب محافظه ­کار انگلیس به تازگی قطارهای سریع ­السیر را به عنوان راه ­حلی برای رفع نگرانی­های زیست­ محیطی مطرح نموده و گسترش آن را سبب رشد اقتصادی کشور می­ داند. مسافرت با قطارهای لوکس یکی دیگر از شیوه­های حمل ­و­ نقل است. طبق اعلام آژانس­های مسافرتی بین­ المللی، کشور کانادا بهترین قطارهای لوکس در سرتاسر جهان را دارد.



تأسیسات رفاهی و اقامتی

این بخش به منظور برآورده کردن نیازهای مشتریان، شامل طیف وسیعی از وسایل راحتی و اقامتی است که هتل­ها به عنوان زیرمجموعه و مهمترین قسمت آن به شمار می­ آیند؛ به ویژه هتل­های زنجیره­ای در شهرهای بزرگ از جایگاه ویژ­ه ­ای برخوردار هستند. برای مثال، در لندن و پاریس سهم ظرفیت تخت خواب­ های هتل­های زنجیره­ای درحدود ۵۰٪ کل هتل­هاست. گروه هتل­های هیلتون یک نمونه­ ی موفق از هتل­های زنجیره ­ای در تمام دنیاست. هم­ اکنون هیلتون نزدیک به ۲۸۰۰ هتل در ۸۰ کشور دنیا دارد و برنامه­ هایی را نیز به منظور گسترش نام­ های تجاری سنتی­ ای که در آمریکا دارد (از قبیل کنراد، دابل تری، امبسی سوئیتز، همپتون این و هیلتون گاردن) به سایر قسمت­های دنیا در نظر گرفته است. با هدف رشد سالانه ۷۰٪ گروه هیلتون به گسترش شعبه های خود در چین، هند و اروپای شرقی که تقاضای بالایی در بازار قیمت متوسط را دارا هستند، روی آورده­ است.هیلتون امکانات خود را در هر نقطه از جهان متناسب با آن منطقه سازمان می­دهد. برای مثال، در هند برای جذب بیشتر جهانگردان شرقی غذاها و نوشیدنی­های بیشتری را ارائه می­نمایند.


انواع دیگر محل­های سکونت مانند اتاق اجاره­ ای، تخت ­و ­صبحانه، اقامتگاه­ های گردشگری، آپارتمان­ های مالکیت زمانی و کمپ­ ها رشد قابل­ توجهی را نشان می­­ دهند. در آمریکا شرکت یوتاه بیسد فلایینگ جی که یکی از بزرگ­ترین شرکت­های خصوصی این کشور می­ باشد، خدمات­ رسانی در بزرگراه­ ها را دگرگون کرده است. هدف اصلی این شرکت رانندگان مسیرهای طولانی هستند. این شرکت در حدود ۱۸۰ توقفگاه بین راهی در آمریکا برای رانندگان کامیون­ها، کاروان­ها و عموم مردم ایجاد کرده است. این توقفگاه ­ها امکاناتی نظیر حمام، سالن استراحت، لباسشویی، اینترنت، تلفن و خدمات بانکی ارائه می­ دهند. این شرکت به ­تازگی از طریق شراکت با شل کانادا دامنه­ ی فعالیت خود را در این کشور نیز گسترش داده و مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار کانادا در آن جا سرمایه­ گذاری کرده است.


خدمات غذایی و نوشیدنی


از دیگر ملزومات صنعت گردشگری، بخش خوردنی­ها و نوشیدنی­ها می­ باشد. آمار جهانی مقدار این بخش را به سختی می­ توان به دست آورد، اما آنچه مسلم است این است که این بخش رشد قابل­ توجهی در سطح کشورهای در حال توسعه دارد. برای مثال، مواد غذایی و نوشیدنی­ها در چین و هند به ترتیب رشدی معادل ۲۰٪ و ۹٪ در سال ۲۰۰۵ داشته­ اند. کشورهای چندملیتی که قصد نفوذ به این کشورها را دارند، سهم نسبتا خوبی را از این رشد به خود اختصاص داده ­اند.


رویدادها و کنفرانس­ها

رویدادها و کنفرانس­ها نقش مهمی در آوردن مسافران تجاری و تفریحی به مقاصد گردشگری ایفا می­کنند. رویدادها می­توانند طیف وسیعی از همایش­ها و نمایشگاه­ ها را از یک بازار تجاری تا رویدادهای بزرگ ورزشی، مانند المپیک یا جام­جهانی که میلیون­ها گردشگر ورزشی را جذب می­ کنند، دربرگیرند. از دیدگاه مقاصد گردشگری، گردشگری رویدادها عبارت است از توسعه و بازاریابی رویدادها جهت کسب منافع اقتصادی و اجتماعی. از نظر مصرف­ کننده این یک مسافرت به منظور شرکت در یک رویداد و یا تماشای آن تلقی می­شود.


واسطه ­ها

واسطه­ هایی که نقش مهمی در صنعت گردشگری ایفا می­کنند، عبارت­ اند از: مجریان تور و عمده­ فروشان تور، شرکت­های بازاریابی مقصد، آژانس­های مسافرتی متخصصان مسافرت و واسطه­ های اینترنتی. مجریان و عمده­ فروشان تور بسته­ های کامل مسافرتی را به مردم عادی ارائه می ­کنند. این بسته­ ها می­ تواند شامل همه چیز، از حمل و نقل گرفته تا محل اقامت و فعالیت­های سرگرم کننده و غذا و نوشیدنی باشد. شرکت­های بازاریابی مقصد شرکت­هایی خصوصی هستند که عامل آوردن گردشگر به مقاصد داخلی یک کشور می­ باشند. هر چند آژانس­های مسافرتی در حال حاضر بیشترین حجم واسطه­ گری در صنعت گردشگری را دارا هستند، اما ظهور روش­های جدیدتر و ارزان­تر، مانند استفاده از اینترنت، بی­شک در آینده جایگزین آژانس­های مسافرتی خواهد شد.


سازمان های برنامه ریزی مقصد

بخش عمومی اغلب با مباحث مدیریت و سازمان­های بازاریابی در سطح ملی، منطقه ­ای و یا مقاصد دور همراه است. زیر پوشش هر سازمان دولتی، شبه دولتی و مستقل وجود دارد که به صورت مستقل و با همکاری یکدیگر برای ایجاد محصولات گردشگری جذاب­تر فعالیت می­ نمایند. در سطح ایالتی یا استانی، آژانس­های بازاریابی میلیون­ها دلار برای ترویج گردشگری هزینه می­کنند. هدف برنامه بازاریابی آن­ها، مسافران انفرادی و واسطه­ گران تجاری سفر است. اغلب آن­ها در بازاریابی با تهیه ­کنندگان، مؤسسه­ های حمل ­و ­نقل، واسطه­ گران و سایر سازمان­های بازاریابی مقصد همکاری می ­کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد