مرجع معرفی شهرستان  توریستی چالوس

مرجع معرفی شهرستان توریستی چالوس

معرفی جاذبه های دیدنی تاریخی شهر های چالوس ، نوشهر ، کلاردشت ، کجور ، مرزن آباد ، نمک آبرود ، کلارآباد ، متل قو ، رامسر
مرجع معرفی شهرستان  توریستی چالوس

مرجع معرفی شهرستان توریستی چالوس

معرفی جاذبه های دیدنی تاریخی شهر های چالوس ، نوشهر ، کلاردشت ، کجور ، مرزن آباد ، نمک آبرود ، کلارآباد ، متل قو ، رامسر

مشاهیر چالوس

شیخ قطب چالوسی

تاریخ طبرستان (ص 131) او را از علما، عرفا و زهاد ابتدای دوران سلجوقی می‌داند که دارای کرامات و خرق عادت بود، صیت شهرتش چنان تا دوردست‌ها رفته بود که جاذبه‌اش گاه گاهی سلطان سنجر را به دیدار از او وامی‌داشت. نقل است که سلطان سنجر هر گاه به دیدار قطب چالوسی می‌شتافت خرقه‌ای بر تن کرده و به خانقاه او وارد می‌شد.

  

وزن هر اقلیم و ولایتی رابا ستارگان و مشاهیر علم وادب و هنر ان میسنجند . و ان به حساب نمیاید مگر اهالی ان دیار متولی لایقی باشند وعیار خود را با محک انان ارزیابی نمایند. به راستی ما مردم غرب مازندران یا به عبارت تاریخیتر اهالی رویان ورستمداریان تا چه اندازه شاعر و قصیده گوی توانای خویش را می شناسیم. 

شیخ قطب الدین رویانی یا بنابر گفته استاد باستانی پاریزی شیخ قطب چالوسی شاعر طبری گوی قرن هفتم هجری عارف بلند مرتبه ای بود که سلطان سنجر سلجوقی به زیارت او مشرف می شد. متاسفانه دیوان اشعار مازندرانی او مانند بسیاری از اثار گهربار ادبی ما بدستمان نرسیده است . ولی قصیده ماندگاری که در دوران خودش بسیار زبانزد بود در کتاب تاریخ رویان اولیاالله املی دردسترس میباشد که بیانگر قریحه بلند شاعر و توانمندی و غنای گویش طبری می باشد . شگفت اور انکه این قصیده زیبا که در وصف بهار و شکار و طبیعت شگرف کوهستان چالوس و رویان میباشد همچون شعر مولیان رودکی بزرگ منشا تاثیر و تحول گشت و حاکم رویان و اسپهبد طبرسبان را از اردوی جنگ و محاصره قلعه اسماعیلیان در دامغان نیمه شب به دیار کشاند و شوق دیدار ولایت را به دشواریهای بعدی از جانب حکومت مرکزی ایران ترجیح دادند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد