نکاتی که مهندسین ناظر حتما باید بدانند
1- از مالک بخواهید نقشه های جدید توسط مهندس محاسب ( کسی که نامش در پروانه ذکر شده ) مهر و امضا شود بهمراه یک نسخه دفترچه محاسبات بهمراه فایلهای مربوطه.( نزد خود نگهداری کند)
2- اگر کدینگ ها ( ترازهای گود برداری و ...) تغییر محسوسی نکرده که هیچ و گرنه اگر بطور مثال ساختمان در نقشه مصوب زیرزمین نداشت و در نقشه جدید زیرزمین دارد و مالک قصد اجرای آن را دارد ،یا زیرزمین 1 - داشت و زیرزمین 2- هم اضافه شده در همان مرحله گودبرداری کار را متوقف کنید ( با کیفیتی که قبلا گفته شده بجز رعایت اصول ایمنی و حفظ گود و ....)
توجه کنید دوستان اهمیت همین جمله بقدری زیاد است که می تواند شما را از بسیاری از مشکلات برهاند.
بهمین دلیل همیشه به آن تاکید می کنم :
( توقف کار بجز رعایت اصول ایمنی و حفظ گود و ....)
3- پس از گودبرداری و هنگام قالب بندی و اجرای آرماتور بندی از آنجا که مطابق تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداری ها و بند 2-5-2 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان مهندس ناظر مکلف است بر عملیات اجرایی از لحاظ انطباق با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه ها و محاسبات فنی ضمیمه آن نظارت کند و اگر مغایرتی میان نقشه مصوب و نقشه خلاف وجود دارد باید گزارش کنید.( به شهرداری و نظام مهندسی )
4- اگر شهرداری کار را متوقف نکرد ، دوباره با اشاره به گزارش قبلی و اشاره به تبصره 7 ماده 100 و تاکید بر وظایف شهرداری بر اساس قانون و ... گزارشی جدید مبنی بر ادامه عملیات ساختمانی خلاف مدلول پروانه علی رغم تذکرات شما به مالک ، به شهرداری تسلیم کنید.
5- اگر دیدید مالک و شهرداری ، به هیچ صراطی مستقیم نیستند ، طی نامه ای به نظام مهندسی استان و شرح مختصری از ماوقع و اشاره به گزارشات ارسال شده ، تقاضای تعیین تکلیف و احیانا انصراف دهید ، اما بدانید تا زمانیکی رسما با انصراف شما موافقت نشده ، شما مسئولید و باید نظارت مستمر داشته باشید.و ....
6- اما اگر مالک تقاضای تغییر نقشه داد ، و نقشه های جدید را مصوب کرد و پروانه اصلاح شد ( رسما و نه بصورت شفاهی ) ، کار به روال طبیعی باز می گردد.
حالا اهمیت ردیف اول بیشتر می شود ، چرا که در طی این مراحل مالک خلاف می کرده ، اما اگر مطابق نقشه جدید اجرا می کرده و شما کنترل کردید ، بعدا می توانید انجام کار ها را مطابق نقشه جدید تائید یا رد کنید و....
اما متاسفانه بعضی ها توی خلاف هم خلاف می کنند که ......
نوشته : مهندس فرشیدغزنینی هاشمی