در سال ۱۳۰۸ خورشیدی و همزمان با احداث راهآهن
سراسری ایران، اولین پل شهر اهواز
که بعدها بدلیل رنگ سیاه بدنه و
پایههای آن به پل سیاه شهرت یافت، به طول ۱۰۵۰ متر و
عرض ۶ متر،
تقریباً درست در محل احداث پل تاریخی اهواز (که دارای قدمت ساسانی بوده و به پل
شادووان معروف بود)، بر روی رودخانه کارون ساخته شد. تا خط آهن بندر امام خمینی، در جنوب استان
خوزستان و در ساحل خلیج فارس، را به راهآهن
سراسری خرمشهر ـ تهرانـ شمال وصل نماید قدمت این پل به پهلوی اول بر میگردد.
پل سیاه از نوع فلزی با فونداسیونهای بتنی بر روی بستر سنگی کف رودخانه کارون بنا شدهاست و با طول ۱۰۵۰ متر و عرض حدودی ۶ متر دارای ۵۲ پایهاست.
در سطح پل دو خط رفت و برگشت برای
عبور قطار وجود دارد و در طرفین آن پیادهروهایی به عرض حدوداً یک متری قرار گرفتهاست.
این پل متعلق به اداره کل راه آهن جنوب است و در زمان جنگ
جهانی دوم به عنوان مسیر حمل آذوقه، نیرو
ومهمات ارتش روس مورد استفاده قرار میگرفت و به دلیل تاثیر زیادی که در پیروزی
متفقین داشت به آن «لقب پل پیروزی» داده شد
.
این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۹ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در تاریخ ۱۱ مرداد ۸۸ در محله عامری و زیر پل سیاه اهواز در کنار حرم علی ابن مهزیار اهواز بمبگذاری صورت گرفت و به یکی از پایههای این پل که محل عبور قطار است، آسیب جدی وارد شد